通勤ストレスの定量化手法に関する研究

報告論文

公開日:2009年1月27日

キーワード 通勤ストレス,心拍変動解析,公共交通システム
著者 工博 中央大学理工学部土木工学科教授
鹿島 茂
SMBCコンサルティング株式会社上席推進役
武田 超
概要 本研究は,公共交通機関を利用した通勤が労働者に与える肉体的・精神的な移動負荷(以下,「通勤ストレス」)を定量的に計測する手法について検討を行ったものである.具体的には,生体の自律神経の活動状態を示す指標である心拍変動データを活用し,①一定時間/区間の乗車によって生体が被る通勤ストレスの平均的な強度,②一定時間/区間の乗車を通じて被る通勤ストレスの総量,をそれぞれ定量的に計測する手法を提示し,その有用性を確認した.また,首都圏の主要な通勤路線を対象として上記指標を用いた分析を実施し,急行乗車と各停乗車の各々の場合について,通勤ストレスの負荷レベルや時間的推移の相違に関する基礎的な考察を行った.
掲載記事PDF 冊子版:43号
J-stage掲載記事

English

Title Study on Quantitative Assessment of Commuting Stress
Keywords commuting stress, heart rate variability analysis, mass transportation system
Authors KASHIMA, Shigeru
TAKEDA, Wataru
Abstract This paper examines ways to assess impacts of commuting by mass transportation both on physical and psychological health of workers. Two set of indicators are proposed, both of which are calculated by applying heart rate variability analysis to examine the condition of autonomous nervous system of commuters. One of the indicators assesses the magnitude of stress in a particular time or running section, while another indicator assesses the volume of overall stress accumulated during commuting. A comparative study of commuting stress for Express train and Local train running on one of major lines in the Tokyo metropolitan area is to be conducted.
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