地方における公共交通のサービス供給基準に関する研究

政策研究論文

公開日:2009年1月27日

キーワード 公共交通,サービス供給基準,サービス水準マトリクス,活動機会の保障
著者 博(工)鳥取大学大学院工学研究科社会基盤工学専攻准教授
谷本圭志
修(工)東芝ソリューション株式会社製品産業ソリューション事業部
牧 修平
概要 地方においては,自治体が主体となって公共交通を計画する場面が多くなっている.地域全体としての整合的な計画を策定するには,地域における統一的なサービス供給の基準が必要である.また,その基準は,生活活動を効率的かつ公正に保障しうるものでなくてはならない.そこで本研究では,公共交通として路線バスに着目し,サービス供給の基準を設定するための手法を検討する.具体的には,計画対象地域をどのように分類するか,分類した地区にどれだけのサービス水準を割り当てるかに関する手法を検討し,その結果をサービス水準マトリクスとして整理する.さらに事例分析を行い,ここで検討した手法の有効性を示す.
掲載記事PDF 冊子版:43号
J-stage掲載記事

English

Title Service Level Standard of Public Transportation Service in Rural Areas
Keywords Public transportation, service level standard, guarantee of opportunity of daily life activities
Authors TANIMOTO, Keishi
MAKI, Shuhei
Abstract Currently, the local government usually plans the public transportation service in rural areas. It is critical to show the service level standard of public transportation service in order to hold the fairness of the plan. This study discusses the meaning of the service level standard which can be found in Local Transport Plan in England. Then the methods to derive the service level standard are developed by using mathematical models. Specifically, the methods for classification of the area and assignment of the service level are discussed. Finally, the case studies are performed to demonstrate the usefulness of the standard.
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