乗客車内行動モデルによるライトレールサービスの定量検討手法

政策研究論文

公開日:2009年7月22日

キーワード ライトレール,車内空間デザイン,行動モデリング,快適性評価,速達性向上
著者 博(工)東京大学生産技術研究所特任研究員
平沢隆之
修(工)東急車輌製造株式会社経営企画部長
松岡茂樹
工博 東京大学生産技術研究所教授
須田義大
概要 熊本市交通局の高床ステップ付きおよび低床ノンステップライトレール営業車両における乗客行動観察と車庫内定置乗降実験,並びに東京大学生産技術研究所の実物大ライトレール車内空間モックアップにおける着席・乗降実験を通じて,着席行動と乗降行動の物理モデルを構成し,着席行動モデルから快適性評価値を,乗降行動モデルから乗降容易性評価値をそれぞれ導出するライトレールサービス定量検討手法を構築した.その結果,車両ノンステップ化や運賃車外収受化という異なる次元のライトレールサービス改善シナリオの導入効果が,営業車両で事業者が比較的容易に取得可能な乗降客数データを用いて快適性向上と速達性向上の両視点から定量検討可能となった.
掲載記事PDF 冊子版:45号
J-stage掲載記事

English

Title Quantitative Evaluation Method of Light Rail Services based on In-Vehicle Passenger Behavior Modeling
Keywords light rail service, evaluation model, behavior modeling, comfort evaluation, accessibility evaluation
Authors HIRASAWA, Takayuki
MATSUOKA, Shigeki
SUDA, Yoshihiro
Abstract Quantitative evaluation models of light rail services for average passenger density and travel time are developed through physical modeling of passenger’s seat-taking behaviors and boarding and alighting behaviors. The parameters of comfort and accessibility evaluation models have been identified from in-vehicle behavior observation at light rail vehicles in commercial operation and experiments at depot of Kumamoto municipal transport and full-scale mockup at the University of Tokyo. The developed models have enabled smoother comparison of service improvement scenarios of abolishing steps at passenger doorways and door usage methods to enhance passenger’s comfort and line operation speed with easily available data by operators.
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