ドイツと日本の都市における旅客輸送に関する交通機関選択の比較

報告論文

公開日:1998年10月31日

キーワード 交通機関分担,動力化された個人輸送,公共近距離旅客輸送
著者 工博 ダルムシュタット工科大学教授
ハンス-ゲオルグ レツコ
概要 本稿では,ドイツと日本の都市における旅客輸送の交通機関分担の比較を行った.日本における機関分担の特徴としては①全体の傾向として,自動車やオートバイ等の動力化された個人輸送(MIV)の割合が年々増加し,公共近距離旅客輸送(ÖPNV)と徒歩の割合が減少してきている,③大都市では,ÖPNVの割合が高く,その他の都市ではMIVの割合が高い,④日祭日にはMIVの割合は平日に比べ高くなっている,といったことがあげられる.ドイツと日本の機関分担を比較すると,平均的にはその傾向はよく似ている.また,両国とも都市の人口とÖPNVの割合には相関があり,その相関関係は,日本の方がドイツより高いこともわかった.
掲載記事PDF 冊子版:2号
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English

Title A Comparison of Modal Split of Passenger Transport between German and Japanese Cities
Keywords modal split, automatic private transport, public transport
Authors Hans-Georg Retzko
Abstract This paper compares the modal split of passenger transport between German and Japanese cities. The characteristic of the modal sprit in Japan is as follows : (1) as a whole, the share of automatic private transport (MIV) has increased, while those of public transport (ÖPNV) and foot have decreased. (2) the share of ÖPNV is higher in large cities and that of MIV is higher in other cites. (3) the share of MIV on holidays is higher than on weekdays. The modal split of German is similar to that of Japan. The share of ÖPNV is correlated with population and the correlation in Japan is stronger than in Germany.
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