自転車の短時間駐輪に関する一考察

報告論文

公開日:2013年7月23日

キーワード 自転車,違法駐輪,社会実験,アンケート,プロビットモデル
著者 博(商) 帝京大学経済学部経済学科専任講師
橋本 悟
概要 本稿は,東京都国立市のJR国立駅南口周辺におけるアンケート結果と社会実験に基づいて,違法駐輪を減少させるための対策を具体的に考えるものである.買い物などの短時間駐輪については,目的地の近傍に駐輪場がなければ,それを利用しない傾向がある.そこで,歩道の一部に短時間駐輪スペースを設けて違法駐輪を減少させる社会実験を行った.結果として,約20mごとに約10台程度の駐輪スペースを設けた場合,30分以内の駐輪であれば十分に対応できることがわかった.ただし,経常的に違法駐輪をしている人は利用しない可能性があること,駐輪場の管理,駐輪時間の問題,及び近隣住民の協力体制などさまざまな問題があることもわかった.
掲載記事PDF 冊子版:61号
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English

Title A Study on the Illegal Parking of Bicycles
Keywords bicycle, illegal parking problem, case study, questionnaire, probit model
Authors HASHIMOTO, Satoru
Abstract The purpose of this paper is to consider the bicycle policies focusing on illegal parking problems. The methodology is to set up several small parking spaces on the sidewalks in Kunitachi-City(Residential location in Tokyo)in order to examine whether or not short time parking customers are able to park their bicycles on these spaces. In conclusion, the road administrator should place several small spaces on the sidewalks for the short time parking customers. Also, parking management, parking time, and the cooperation with neighbors are important for the provision of high quality parking spaces.
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