わが国の自動車運送事業における運転時間基準の考え方に関する基礎的研究

報告論文

公開日:2014年10月29日

キーワード 自動車運送事業,運転時間基準,疲労
著者 修(工) 株式会社建設技術研究所
元 一般財団法人運輸政策研究機構運輸政策研究所研究員
嶋本宏征
博(工) 一般財団法人運輸政策研究機構運輸政策研究所研究員
泊 尚志
概要 本稿では,わが国の自動車運送事業における運転時間に係る基準がどの程度の安全基準であるのか,その設定の考え方について論じることを目的とした.その際,諸外国の例としてEUと米国における考え方を参考にした.検討の結果,労働基準からの準用ではなく運転時間の観点からの基準の設定,各規定で用いられている諸概念の定義とそれらの間の関係付けの検討,事業者のみならず運転者自らによる運転時間の管理の必要性,について指摘した.さらに,わが国の運転時間基準について近年の運用実態を把握し運用面の課題を提示した.
掲載記事PDF 冊子版:66号
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English

Title A Fundamental Study on Commercial Vehicle Drivers’ Hours of Service Regulations in Japan
Keywords commercial vehicle operation, drivers’ hour of service regulations, fatigue
Authors SHIMAMOTO, Hiroyuki
TOMARI, Naoyuki
Abstract This paper discusses the concept that the commercial vehicle drivers’ hour of service regulations in japan is based on, through comparing with that in EU and US. We point out the needs, firstly to regulate not only working hours but also driving hours, secondly to consider the definition of each term used in the regulations, and finally to force also each driver to manage his/her working and driving hours.
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