コンテナ・ターミナルにおけるゲート混雑対策の効果的な運用に関する考察

報告論文

公開日:2016年10月31日

キーワード コンテナ・ターミナル,ゲート混雑,社会的ジレンマ,トレーラー運転手
著者 博(工) 国土交通省四国地方整備局次長
前 京都大学経営管理大学院特命准教授
元野一生
博(工) 京都大学経営管理大学院特定教授
古市正彦
博(工) 京都大学大学院工学研究科都市社会工学専攻助教
瀬木俊輔
概要 国内外のコンテナ・ターミナルにおいて陸側のゲート混雑が大きな課題になっている.この緩和のためのアクセス交通ネットワークの増強は,巨額の投資と長期間を要する.このため,各ターミナルでは即効性のある混雑対策として,ピーク時に集中するトレーラー交通量の制御に取り組みつつあるが,混雑対策を効果的に運用する仕組みは確立されていない.本稿では,国内外の事前予約制やゲート運営時間拡大などのゲート混雑対策の事例を整理した.また,我が国と米国,豪州のゲート混雑対策の運用事例を,社会的ジレンマの解決方法を基に分析し,トレーラー運転手の行動変容を促すことが,これらの混雑対策を効果的に運用する重要な要素であることを指摘した.
掲載記事PDF 冊子版:74号
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English

Title Effective Operational Framework of Landside Gate Traffic Control at Container Terminals: A Solution for Effective Gate Traffic Control
Keywords container terminal, gate congestion, social dilemma, trailer driver
Authors MOTONO, Ichio
FURUICHI, Masahiko
SEGI, Shunsuke
Abstract Landside gate congestion at container terminals has become a critical issue throughout the world. Many ports attempt toease the congestion by controlling the peak-hour traffic. However, an effective operational framework to ease congestion has not yet been formulated. In this study, the authors hypothesize that the congestion measures taken at container terminals can be explained by the social dilemma theory. Through a series of case studies of practical measures taken at ports in Japan, Australia and the United States to alleviate congestion at gates, the study reveals that efforts to change drivers’ behavior are critical for the success of such measures.
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