ベルトラン・ナッシュ均衡モデルによる格安航空会社(LCC)の 本邦航空市場参入の影響に関する分析

報告論文

公開日:2013年7月23日

キーワード 格安航空会社(LCC),ベルトラン・ナッシュ均衡,空港計画
著者 修(工)修(公共政策)国土交通省国土技術政策総合研究所空港研究部主任研究官
井上 岳
修(工)国土交通省国土技術政策総合研究所空港研究部空港計画研究室長
丹生清輝
修(工)パシフィックコンサルタンツ株式会社交通基盤事業本部航空部プロジェクトマネージャー
喜渡基弘
修(工)パシフィックコンサルタンツ株式会社交通基盤事業本部航空部研究員
今村喬広
概要 格安航空会社(LCC)参入が,旅客の選択行動及び航空便数の配分戦略の変化に与える影響を分析するため,エアライン間の運賃競争を考慮した,ベルトラン・ナッシュ均衡モデルに基づくシミュレーションプログラムを開発するとともに,実データに基づき,首都圏~関西圏,首都圏~北部九州,関西圏~北部九州の三地域間の旅客流動を対象としたシミュレーションを行った.その結果,LCC参入による旅客需要及び経路運賃の変化の様相は,三地域圏間において,それぞれ大きく異なるものと推計された.
掲載記事PDF 冊子版:61号
J-stage掲載記事

English

Title An Analysis on the Impact of LCC Entry into the Domestic Aviation Services in Japan
Keywords low cost carriers(LCC), Bertrand-Nash Equilibrium, airport planning
Authors INOUE, Gaku
TANSEI, Kiyoteru
KIDO, Motohiro
IMAMURA, Takahiro
Abstract This paper developed a method of simulating air transport demand changes when low cost carriers(LCCs)entry into the domestic aviation services based on Bertrand Nash Equilibrium. Consequently, we analyzed the changes in passenger demands, average flight fares and the number of flights on three major routes: capital region to Kansai area, capital region to North Kyushu area, and Kansai area to North Kyushu area. The changes are estimated to be significantly different among the routes.
J-stage