全国の詳細な地域分割に基づく交通データ及び需要予測モデルを用いた効率的な地域別CO2削減割当ての検討

政策研究論文

公開日:2014年7月23日

キーワード 交通需要予測,地球温暖化,自動車燃料課税,CO2削減割当て,限界削減費用
著者 博(工) 神戸大学大学院工学研究科市民工学専攻教授
小池淳司
博(工) 北陸先端科学技術大学院大学知識科学研究科助教
前 株式会社価値総合研究所パブリックコンサルティング事業部研究員
佐々木康朗
博(工) 株式会社価値総合研究所パブリックコンサルティング事業部主席研究員
山崎 清
概要 本研究では,全国の詳細な地域分割に基づく交通データ及び需要予測モデルを構築する.これを用いて,現在の国土構造・交通体系のもとで効果的なCO2排出削減を推進するための地域別削減割当てについて検討する.モデル分析では,自動車燃料課税の強化を想定して,CO2削減効果を地域別に計測し,さらにその結果が全国の排出削減の総費用最小化を達成するという性質に着目して,経済効率的な地域別CO2削減割当てを決定する一つの考え方を提示する.本分析の設定条件のもとでは,課税による1人あたりCO2削減量は,都市部よりも地方部で大きくなるが,削減率でみると都市部の方が若干大きくなることが示された.
掲載記事PDF 冊子版:65号
J-stage掲載記事

English

Title Calculation of Efficient CO2 Emissions Reduction Quotas by the Nationwide Travel Demand Forecasting Model
Keywords travel demand forecasting, climate change, fuel tax, CO2 emissions reduction quotas, marginal reduction costs
Authors KOIKE, Atsushi
SASAKI, Yasuo
YAMASAKI, Kiyoshi
Abstract By using a travel demand forecasting model that covers both inner-city and inter-city transportations of whole of Japan, we discuss economically efficient regional CO2 emissions reduction quotas. We calculate the CO2 emissions reduction by introducing a fuel tax as a countermeasure against global warming at each region and illustrate the results can be applied to decide the regional quotas. In our analysis, it has been shown that the CO2 emissions reduction per capita due to the taxation, which is equal to the region’s reduction quota per capita, is bigger in rural areas than in urban areas.
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