特定駅駅勢圏の全世帯を対象とした鉄道利用促進TFPの実証分析

政策研究論文

公開日:2007年10月25日

キーワード TFP(Travel Feedback Program),鉄道利用促進,居住者
著者 博(工)筑波大学大学院システム情報工学研究科講師
谷口綾子
修(工)東日本旅客鉄道株式会社
染谷祐輔
博(工)東京工業大学理工学研究科教授
藤井 聡
概要 本研究では,駅周辺の居住者に着目し,その特定駅周辺に居住する全世帯を対象としたTFPを企画・実施し,その効果を検証した.その結果,既に鉄道を利用している世帯に鉄道利用回数の増加が見られたほか,あまり利用していない世帯については,年に数回から月に2回程度,頻度にして約6倍の神鉄利用回数の増加が見られた.自動車利用についても,既に鉄道を利用している世帯にバス無料チケット付きTFPを実施すると自動車走行距離が約3割減少し,その影響は心理的な部分にも及ぶという効果が得られた.これらは,TFPによって特定の駅の駅勢圏を対象として,鉄道路線の利用促進を図るというアプローチが一定の有効性を持ちうることを示すものと言える
掲載記事PDF 冊子版:38号
J-stage掲載記事

English

Title TFP Targeting at All the Residential Households around a Railway Station to Promote Railway Use
Keywords TFP, promotion for railway use, residential area
Authors TANIGUCHI, Ayako
SOMEYA, Yuusuke
FUJII, Satosh
Abstract In this study, we implemented a promotion of the railway use as Mobility Management targeting households living around the specific station. Targeting the households living around the station may be easier than targeting the workplace or school because people need to consider only the way to change their behavior from car use to railway use. As results, the frequency of railway use of the households using the railway already was increased. And distance of car use of the households using the railway already was decreased for 30% by TFP with free tickets of public transport. These results support a notion that mobility management targeting households living around the station would be effective to promote public transport use.
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