外航RORO船の就航可能性に関する検討

報告論文

公開日:2015年1月26日

キーワード RORO船,近海輸送,フルコスト
著者 神戸大学海事科学部
岡 秀幸
博(工) 神戸大学大学院海事科学研究科教授
竹林幹雄
概要 本稿では日本発着の外航RORO船による輸送の特徴をULD調査資料を基に明らかにする.さらに中国浙江省へのRORO船誘致の可能性を検討するため,輸送される貨物の特殊性を考慮し運賃の他輸送時間も勘案したフルコスト算定による評価を行った.対象としては近畿圏,首都圏発着のRORO船利用貨物とし港湾は博多港と若狭湾の港とした.その結果,博多港利用の輸入貨物のうち相当数が500km以上の陸上輸送を経た貨物であることがわかった.その結果,首都圏,近畿圏の貨物を若狭湾から通常のRORO船で輸送するためには,20%以上の大幅な運賃割引が必要であるがスピードボート導入により現行の博多港発着の運賃とほぼ同額で可能となることが示された.
掲載記事PDF 冊子版:67号
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English

Title Feasibility Analysis of Launching RORO Vessel Services: Full Cost Approach
Keywords RORO vessel, short sea shipping, full cost
Authors OKA, Hideyuki
TAKEBAYASHI, Mikio
Abstract This paper aims to reveal the characteristics of shippers using RORO services and propose the methodology for evaluating the possibility of RORO service launching. First, we analyze the behavior of shippers using the RORO service launched from/to North Kyushu, and we find that some shippers use the long truck/rail feeder services from Osaka and Tokyo areas. Second, we propose the full-cost approach for evaluating the RORO service launching from/to Wakasa area. Finally, our results suggest that when using the high speed boat, the RORO service can work for inviting RORO commodities with rational fare level.
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