交通プロジェクトの利用者便益評価におけるOD間代表一般化費用に関する諸問題

報告論文

公開日:2003年4月30日

キーワード OD間代表一般化費用,利用者便益,ネットワーク,交通プロジェクト
著者 博(工) 東京大学大学院工学系研究科社会基盤工学専攻講師
加藤浩徳
博(工)(財)運輸政策研究機構運輸政策研究所研究員
金子雄一郎
(株)企画開発社会経済部
井上真志
概要 本研究は,交通プロジェクトの便益計測に関して,3種類のOD間代表一般化費用(最小費用法,加重平均法,ログサム法)を用いた場合の計測便益値の特性を分析するものである.分析は,1ODの場合における数値分析と,東京圏都市鉄道プロジェクトを用いた実証的な分析の2種類によって行った.その結果,各手法による便益値の大小関係は,対象ネットワークの初期条件(一般化費用の大きさや選択肢数)ならびにプロジェクトの特性(新規整備を伴うか伴わないかや改善の程度)に応じて決まることが分かった.また,実際のプロジェクトについて事例分析を行った結果,小田急小田原線の複々線化プロジェクトでは3つの手法間の便益値の差違はかなり小さいが,営団南北線整備プロジェクトでは,ログサム法による便益値が他の手法による便益値よりもかなり卓越すること,そして,この大小関係は,プロジェクトの特性や東京圏の都市鉄道ネットワークの特性等に依存することなどが明らかとなった.
掲載記事PDF 冊子版:20号
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English

Title Empirical Analysis on the Definition of Composite Cost in User Benefit Evaluation of Transport Projects
Keywords composite generalized cost, user benefit, network, transport project
Authors KATO, Hironor
KANEKO, Yuichiro
INOUE, Masashi
Abstract This paper intends to examine empirically the three types of composite generalized costs in analyzing the user benefit in transport project. The three costs are defined as the minimum observed cost among a choice set, the weighted average of the observed costs and the cost based on the expected maximum utility including the random term. The authors analyze the user benefits under various conditions of transport network and compare them among the three composite costs. We find that the relationship of benefit among the different composite costs depends on the initial condition of transport service, variety of alternatives between an origin to a destination, improvement level of service by the project and the scale of generalized cost. Then, we simulate the benefit in the two real railway projects of the Tokyo Metropolitan Area. Consequently, we conclude that the weighted average of the observed costs may be regarded as the approximate value for the theoretical value under just hte limited condition.
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