インターモーダル貨物輸送のための鉄道整備

政策研究論文

公開日:2003年1月31日

キーワード インターモーダル輸送,鉄道貨物駅,輸送システムの適正化,RIFT-システム
著者 工博 (財)運輸政策研究機構運輸政策研究所主任研究員
厲 国権
概要 現在,陸上の貨物輸送市場はトラック輸送に過度に依存しており,これが,様々な社会問題をもたらしている.そのため,1990年代から各国は,トラック貨物を大量輸送機関である鉄道にシフトさせる施策を推進してきている.そして今日では,鉄道とトラックとの結合によるより競争力のある輸送システム,即ち,インターモーダル貨物輸送システムの推進が求められている.本研究では、鉄道を如何に物流体系に組み込むかに着目して,現状の鉄道輸送の問題点を分析・解明し,インターモーダル輸送に対応する鉄道システムの基本概念と具体化へのアプローチの構築と鉄道貨物の改善への提言を行った.また,九州地域における鹿児島・長崎本線によるケーススタディーを行った.
掲載記事PDF 冊子版:19号
J-stage掲載記事

English

Title Railway System for Intermodal Freight Transport: its Concept and relevant Approach of Improvement
Keywords Intermodal Transport, Rail Freight Station, Optimum of Transport System, RIFT-System
Authors LI, Guoquan
Abstract At present, because surface freight transport excessively depends on truck transportation,various social problems have been brought and become more and more serious.Therefore, relevant policies and measures have been made in developed countries from 1990′s, in order to shift freight transport from truck to the mode with a large quantity of transportation such as railway, ships, etc. Then nowadays, a competitive transportation system needs to be formed by a combination with railway and truck,that is intermodal freight transport system. This study focuses on how railway is used for logistics system. A fundamental concept about Railway System for Intermodal Freight Transport (RIFT-System) is proposed, based on the analysis on the current problems in railway transport. And corresponding approach to improve the railway system is constructed.Finally, a case study using the Kagoshima and Nagasaki railway in Kyushu region,Japan, is shown.
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