複数の輸送機関の競合区間における貨物輸送の分担率・採算性・輸送設計に関する研究

政策研究論文

公開日:2003年10月31日

キーワード 物流シミュレーション,モーダルシフト,犠牲量モデル,物流実地調査
著者 工博 東京大学大学院新領域創成科学研究科教授
大和裕幸
日本航空(株)オペレーション統括室付 (株)JALスカイ九州航務部
前東京大学大学院新領域創成科学研究科修士課程
山内康友
概要 本研究では,国内物流の現状を物流調査によって把握し,同時に輸送機関設計やタイムテーブル等の運航設定を行い,他の輸送モードとの競合を考慮した貨物輸送システムの設計について考察する.造船設計によって船舶の主要目を設定し,各貨物には時間価値を想定する.犠牲量モデルを用いたシミュレーションモデルを構築し,各貨物が最小犠牲量の輸送手段を選択するようモデル化する.その上で,従来の研究では行われていない,貨物の時間指定・マーケットオープンや輸送コスト等を考慮した輸送機関分担率の算出や,ディスカウント・キャッシュフローを用いた採算性評価等を示し,貨物輸送システムの設計手法の有効性を示す.
掲載記事PDF 冊子版:22号
J-stage掲載記事

English

Title A Study on a Freight Transportation Design Based on the Logistics Simulation
Keywords logistics simulation, modal shift, sacrifice method, investigation
Authors YAMATO, Hiroyuki
YAMAUCHI, Yasutomo
Abstract In this paper, a methodology of planning the ship, fleet and their operational timetable is presented between Tokyo and CentralHokkaido. Researching logistics data such as time values of items and cargo's emergence patterns, and assuming the ship design and timetable, the simulation is carried out not only for ships but also for other land based and airborne competitors. Then the sacrifice cost for each cargo will be calculated to choose the cheapest mode. Iteration is made for the variety of ship design and timetable to find the most prospective solution. Financial evaluation can be given as a cash flow analysis.
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