東京圏におけるロジスティクス・ニーズに対応した港湾域物流拠点の再開発手法

政策研究論文

公開日:2010年7月23日

キーワード 再開発, ロジスティクス, 港湾計画
著者 国土交通省北陸信越運輸局次長
前(財)運輸政策研究機構運輸政策研究所主任研究員
久米秀俊
概要 大都市圏港湾域においては,物流施設立地ニーズが高い一方で,これら施設整備の用地が限られており既存埠頭を物流拠点として再開発するニーズがあるが,面的整備による再開発手法は殆ど検討されていない.そこで,東京都市圏港湾域をモデル地域として,最近の物流事業者のロジスティクス・ニーズに対応した港湾域における国際物流の一層の効率化や安全確保,道路・鉄道などとの交通接続性の強化,空間利用の高度化などを可能とする物流拠点再開発手法の方向性を検討した.具体には,物流施設立地動向,港湾域の空間利用の現状分析等を行い,新たな再開発の計画制度やその実現のための事業制度からなる再開発手法を検討・提案した.
掲載記事PDF 冊子版:49号
J-stage掲載記事

English

Title Future Redevelopment Measures of Port Area to Meet Logistics Needs in Tokyo Capital Region
Keywords Redevelopment, Logistics, Port planning
Authors KUME, Hidetoshi
Abstract In Tokyo Capital region, logistics needs are increasing. On the other hand, space for these logistics facilities is limited. But method for redevelopment of the logistics area is not yet examined. So, for bay area in Tokyo Capital region as the target area, future direction of port hinterland redevelopment measures for the purpose of logistics, including increasing efficiency of international logistics, accessibility among various transportation modes and advancing the usage of the logistics area is examined and proposed.
J-stage