自動車交通による外部不経済抑制策の国民経済的評価

政策研究論文

公開日:1998年7月31日

キーワード 外部不経済抑制策,応用一般均衡モデル,交通消費行動,国民経済的評価
著者 工博 岐阜大学工学部助教授
(財)運輸政策研究機構運輸政策研究所客員研究員
上田孝行
工修 岐阜大学大学院工学研究科
武藤慎一
工博 東北大学大学院情報科学研究科教授
森杉壽芳
概要 自動車交通に起因する外部不経済の抑制策は,外部不経済の抑制には効果のある反面,市場経済には負の影響を与えるとの問題がある.そこで本研究では,外部不経済抑制策を総合的に評価するために,応用一般均衡理論に基づく社会経済モデルを用いた政策評価の方法論を提案する.特に本稿では,静学的応用一般均衡(CGE)モデルと動学的応用一般均衡(DCGE)モデルによる政策評価の比較分析を行った.そして,各モデルの長所と短所を考慮に入れた上で,いくつかの政策について有効性の検討を行った.
掲載記事PDF 冊子版:1号
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English

Title The National Economic Evaluation of Policies for the Regulation of Automobile-related External Diseconomies -Comparative Analysis between Computable General Equilibrium(CGE) and Dynamic Computable General Equilibrium (DCGE)-
Keywords regulatory policies of external diseconomies, computable general equilibrium model, transport behavior, national economic evaluation
Authors Takayuki UEDA, Shinichi MUTO and Hisayoshi MORISUGI
Abstract The Policies to regulate external diseconomies caused by automobiles are expected to reduce automobile-related externalities. It is well known, however, that these policies generate the market disbenefit. Hence the paper proposes a socioeconomic model for evaluating regulation policies, whose framework is based on the computable general equilibrium model. In this paper, we evaluate the some regulation policies with both computable general equilibrium (CGE) and dynamic computable general equilibrium (DCGE) model, and compare the effectiveness among them considering merits and demerits of each model.
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