地域交通におけるミニマム基準の考え方

政策研究論文

公開日:2005年1月31日

キーワード 過疎問題,バス政策,ナショナルミニマム,CVM,コンジョイント分析
著者 修(商)(財)運輸政策研究機構運輸政策研究所研究員
田邉勝巳
概要 当研究では過疎地域において自治体がバスサービスをどの程度まで提供すべきなのかについて論じる.過疎地域では民間企業が営利的にサービスを提供することが困難であり,公平性の観点から,自動車を利用できない人の足を確保するため自治体バスが運行されている.ところが財政上の問題から,際限のないサービス提供は不可能であり,何らかの歯止め,あるいは政策を評価する基準が必要である.本研究ではこの問題に対処する現実的なアプローチの1つとして選択型コンジョイント分析を利用し,地域住民の望む自治体バスのサービスとは何か,そして住民はそのサービスに対してどの程度の支払意思額を持つのか推定した.
掲載記事PDF 冊子版:27号
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English

Title Minimum Standard in Regards with Public Bus Service - Conjoint Analysis Approach
Keywords Local Bus Policy, National Minimum, CVM, Conjoint Analysis, Rural Area Problems
Authors TANABE, Katsumi
Abstract The private bus services in depopulated areas are increasingly becoming unprofitable and facing challenges to maintain the service level. This paper discusses, what level of bus services the local authorities in the depopulated areas should provide to secure a reasonable degree of mobility for residents who are not able to use a car. From the view point of fairness, local authority need to operate the bus service, but equally important issue is how to make the best possible performance for the given financial constraints. We need to discuss about criteria to evaluate the local transport policy, because of achieving the best performance subject to finance constraints. The paper finally works out an appropriate level of bus service, which local residents desire and have willingness to pay for
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