タイにおけるローコストキャリア参入の影響と利用者属性

報告論文

公開日:2007年4月26日

キーワード ローコストキャリア,ビジネスモデル,航空市場参入,利用者属性
著者 博(情報科学)アジア工科大学院工学技術研究科助教授
(財)運輸政策研究機構運輸政策研究所客員研究員
花岡伸也
概要 本研究では,ローコストキャリア(LCC)の参入後,市場が大きく拡大したタイ国内航空市場を事例として,LCCのビジネスモデルの特徴,航空需要に与えた影響,LCC利用者の属性と満足度について分析を行った.ビジネスモデルについては,Thai AirAsiaはノーフリルに徹しているのに対し,One-Two-GoとNokAirは一部でフリルサービスを提供している.経営戦略として,Thai AirAsiaが路線数を継続的に増やしている一方で,One-Two-Goは高需要路線に集中して増便している.Nok Airは親会社であるタイ国際航空との連携を深めており,コードシェアや路線の補完を実施している.タイ国際航空とLCCの利用者属性は異なるものの,運賃面で競争しており,運賃に敏感な旅客がタイ国際航空からLCCに移っている.LCC内の競争では,運賃以外のサービスが集客力に影響している.
掲載記事PDF 冊子版:36号
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English

Title The Impact of Low-Cost Carriers Entry and Passengers Attributes in Thailand
Keywords Low cost carriers, Business model, Market entry, Passenger attributes
Authors HANAOKA, Shinya
Abstract In this study, the characteristics of business model, the impact on demand, and passenger's attributes and their satisfaction levels are analyzed in Thai domestic aviation market where three low-cost carriers(LCCs)have emerged in 2004. Thai AirAsia provides no-frill services, but One-Two-Go and Nok Air give some frill services. According to the based on the route development strategies, Thai AirAsia is increasing route networks, while One-Two-Go focuses to increase frequency on high demand routes only. Nok Air has a code sharing flight and complement flights with Thai Airways. Although passenger's attributes are different between Thai Airways and LCCs, there is low-fare competition among them to attract price-sensitive passengers. The attractive services other than the fare are significant to obtain the passengers for LCCs as well.
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