複数空港システムにおける機能分担の評価

政策研究論文

公開日:2003年1月31日

キーワード 複数空港システム,機能分担ルール,空港選択モデル
著者 博(情報科学)(財)運輸政策研究機構運輸政策研究所研究員
花岡伸也
概要 世界の主要な都市圏の多くは複数の空港を有しており,各空港が互いに補完的な役割を担うように機能を分担して運用されている.この「複数空港システム」において,新空港の整備等に伴い機能分担ルールを変更する際には,航空旅客の空港選択行動や利便性に与える影響を考慮することが必要である.そこで本研究では,複数空港システムにおける機能分担ルールの変更が航空旅客の利便性に及ぼす影響を評価する手法を構築し,わが国の首都圏を対象として,機能分担ルールの複数の代替案について比較評価を行った.これにより,本研究で構築した手法が機能分担ルールの評価手法として実用性のあることを示した.
掲載記事PDF 冊子版:19号
J-stage掲載記事

English

Title Evaluation of air traffic distribution policies in multiple-airport systems -Case of Tokyo metropolitan area-
Keywords Multiple-airport system, Air traffic distribution rules, Airport choice model
Authors HANAOKA, Shinya
Abstract The airports in multiple-airport areas are operated as a multiple-airport system. The system assigns roles or functions to the airports using air traffic distribution policies such as the exclusive use of passengers for domestic or international. Those policies are based on planning factors of airports such as location, accessibility and slot capacity. This study develops method of evaluating alternative rules of traffic distribution in a given system by using the criterion of passengers benefit. The evaluated method is used to calculate multiple-airport choice models for both terminal and transit passengers. The model was applied to the Tokyo Metropolitan area and the alternative of distribution rules was evaluated based on several feasible rules.
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