ニューヨーク首都圏空域における航空管制の現状と空域再編

報告論文

公開日:2010年7月23日

キーワード ニューヨーク首都圏空域,航空管制,空域再編
著者 博(工)(財)運輸政策研究機構運輸政策研究所研究員
平田輝満
概要 世界でも有数の混雑空域であるNY首都圏の空港では,近年その混雑の影響で航空機の遅延問題が深刻化している.その1つの原因が非効率な空域設計にあり,その改善のために世界でも例のない大規模な空域再編が約10年かけて計画され2007年末から一部実行に移されている.本報告では,まず,狭隘な空域で世界最大規模の発着回数を処理しているNY首都圏空域における航空管制の運用方法の現状を紹介し,大規模な空域再編による遅延問題,環境問題の改善方法について報告する.最後に,それらNY首都圏空域の管制運用および空域再編と我が国首都圏空域における管制運用を比較しながら,我が国の将来の管制運用効率化に対する示唆を述べる.
掲載記事PDF 冊子版:49号
J-stage掲載記事

English

Title Current Status of Air Traffic Control and Airspace Redesign in New York Metropolitan Area
Keywords New York Metropolitan Airspace, Air Traffic Control, Airspace Redesign
Authors HIRATA, Terumitsu
Abstract This paper reports the current status of the air traffic control procedures and the airspace redesign project in New York(NY)metropolitan area. In this area, the air travel passengers regularly have severe delay of flights due to the heavy air traffic volume. Therefore they are planning several countermeasures for improving such a situation. The airspace redesign is one of the biggest countermeasures. Currently, NY air traffics are controlled by using the three-dimensional airspace so densely. But the current airspace is still based on the design in 1960s and includes some inefficient systems. The airspace redesign in this time is expected to improve the efficiency of air traffic control procedures. The concepts in this airspace redesign and also in current system are very informative for the air traffic control system in Japan.
J-stage