東京近郊圏鉄道輸送サービスの地域別評価

政策研究論文

公開日:2003年4月30日

キーワード 鉄道サービス水準・一般化費用・地域別評価・GIS
著者 工修 東京急行電鉄株式会社鉄道事業本部事業統括部企画課課長補佐
(前財団法人運輸政策研究機構運輸政策研究所研究員)
依田育也
財団法人運輸政策研究機構運輸政策研究所企画室主事
菅生康史
概要 これまで,鉄道によって提供されるサービス水準は,冷房化率,混雑率といった個別の指標に基づいて路線別に議論されてきた.しかし近年の利用者ニーズの多様化により,様々なサービス指標を考慮した評価が必要となっている.そこで本研究では東京近郊圏を対象に,これらのサービス指標を一体的に評価するために一般化費用を用い,地域別のサービス水準評価を行った.さらに地理情報システム(GIS)を用いて,その地域的な分布状況を視覚的に示すことを試みた.その結果,距離帯別のサービス水準の偏在状況,ピーク時とオフピーク時等の時間帯別サービス水準の変化,都心の目的駅別鉄道サービス水準の差異などを把握できるようになった.
掲載記事PDF 冊子版:20号
J-stage掲載記事

English

Title A Study on Regional Evaluation System for Railway Service in Tokyo Metropolitan Suburban Area
Keywords level of railway service,generalized costs,regional evaluation,GIS
Authors YODA, Ikuya
SUGO, Yasushi
Abstract Level of service provided by railway usually evaluated based on individual criteria such as congestion ratio and so on. It is also evaluated for each line. However, Evaluation, taking various service indices into account is needed from the viewpoint of diversification of user needs as observed in recent years. This study makes an attempt to evaluate level of services offered by different lines in different districts in Tokyo metropolitan suburban area using generalized costs. Additionally, It shows spatial distribution of the level of service within Tokyo metropolitan suburban area using GIS. As a result,we can understand disparity in level of service by districts. It arises from differences in factors such as peak or off-peak period, distance from city center, and so on. And the evaluation results from this study can be used for visually and easily compared with previous study.
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