運輸事業の規制緩和と経済厚生

政策研究論文

公開日:2003年7月31日

キーワード 道路貨物輸送事業,規制緩和,全要素生産性(TFP),経済厚生,時系列分析
著者 大阪市立大学大学院経済学研究科後期博士課程
水谷 淳
概要 わが国の道路貨物輸送事業は,1990年の物流2法の施行によって経済的な規制緩和がおこなわれた.本研究では,この規制緩和がもたらした経済厚生改善効果を評価するモデルを構築した.そして,道路貨物輸送市場は従前から競争的であったために,経済全体に対する寄与はそれほど大きくはないものの,道路貨物輸送事業の規制緩和は,事業者間競争の促進を通して荷主(消費者)の厚生を改善させたことを示した.
掲載記事PDF 冊子版:21号
J-stage掲載記事

English

Title Welfare Effects of Deregulation in the Trucking Industry in Japan
Keywords trucking industry, deregulation, total factor productivity (TFP), economic welfare, time series analysis
Authors MIZUTANI, Jun
Abstract Abstract: The trucking industry in Japan was deregulated in 1990. This study develops a model of evaluating welfare effects by the deregulation. We could say the deregulation increased shippers' surplus through promoting the market competition, while the surplus gain was not so large comparing with whole economy since the freight transport market had already been competitive before the deregulation.
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