鉄道事業の生産性分析と運賃規制への示唆

政策研究論文

公開日:1998年7月31日

キーワード 生産性分析,運賃規制,鉄道事業
著者 青山学院大学経営学部教授
(財)運輸政策研究機構運輸政策研究所客員研究員
井口典夫
概要 本論文では,まず総要素生産性の考え方を用いて,わが国の鉄道事業の生産性を実際に計測する.その結果,適切な経営方策によれば,鉄道事業の生産性も着実に伸ばし得ることなどが確認される.次に,生産性の計測値を運賃に反映させる仕組みとしてのプライスキャップ方式を取り上げ,その実現可能性について検討を加える.特に大手私鉄については,一定の条件が整えば実現可能性も少なくないことが示されるが,一方で運賃規制は各社の直面する市場の特性に依拠すべきとの原理原則が提示される.この段階で,規模の経済の値を実測し,鉄道市場の地域独占的傾向に既に変化の兆しのあることなどが紹介される.さらに運賃規制については,各社・各路線別に異なる方式を適用することも検討する価値があるとの主張がなされる.
掲載記事PDF 冊子版:1号
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English

Title A Study on Productivity Analysis and Price Regulation of Japanese Railway Companies
Keywords productivity analysis, price regulation, railway companies
Authors Norio IGUCHI
Abstract This paper, first, measures overall efficiency for Japanese railway business, using the concept of TFP (Total Factor Productivity). On the basis of TFP analysis these about 30 years, it is shown that productivity of railway business can steadily increase through appropriate management policy. Second, in order to get some information of price regulation, the performance of Price Cap regulation formula(I-TFP) is empirically examined. Then is it shown that Price Cap regulation can be introduced to some private railway companies under the specific conditions. Last, it is also proposed that price regulation must be essentially formed, considering the SCE (Scale Economies) estimation of each railway market segment.
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