大都市圏の鉄道整備における公設民営による上下分離
政策研究論文
公開日:1999年1月31日
キーワード | 上下分離,都市鉄道,助成制度 |
---|---|
著者 | 日本鉄道建設公団東京支社計画部 前(財)運輸政策研究機構運輸政策研究所研究員 蓼沼慶正 |
概要 | 現在,大都市圏の鉄道整備は,社会的に必要であるものであっても,十分に行われない環境にある.その理由として,鉄道整備には膨大な費用を必要とすること,また沿線自治体,既存鉄道事業者等,関係者間の利害調整に大きな労力を要することが挙げられる.本研究では,新しい鉄道整備方策の枠組みとして公設民営による上下分離方策を検討する.上下分離方策では公共的な保有主体が鉄道を整備,保有し,私企業たる輸送主体が市場性を持った輸送サービスを提供することにより,社会的に必要な鉄道サービスが効率的に提供されうる.本研究では,輸送主体の参入方式,及び運賃の決定方式等の上下分離の枠組みについて具体的に検討した. |
掲載記事PDF | 冊子版:3号 |
J-stage掲載記事 |
English
Title | A Study on Applying a Vertical Separation System for Railway Network Improvement in Metropolitan Areas |
---|---|
Keywords | vertical separation, intra-urban railway, subsidy system |
Authors | TADENUMA, Yoshimasa |
Abstract | It is difficult to improve urban railway network even though such improvement is socially desired. The reason is that it is very costly and that there often is a conflict of interest between parties concerned, i.e., railway companies and local governments. Applying the system of vertical separation, that is, a separation of railway into rail owner and train operators, can be a solution to this problem and make possible a provision of socially necessary railway services. This study examines a framework of vertical separation of urban railway network, including some methods that enable entry of train operators and tariff determination. |
J-stage |