国際海上コンテナの国内輸送ネットワークにおける通行上の制約に関する分析と解消効果の試算

政策研究論文

公開日:2005年1月31日

キーワード 国際海上コンテナ貨物の国内輸送ネットワーク,海上コンテナ用セミトレーラ連結車, ボトルネック解消効果,フル積載コンテナ,背高コンテナ
著者 博士(工学) 国土交通省国土技術政策総合研究所港湾研究部港湾システム研究室研究官
柴崎隆一
工修 国土交通省港湾局計画課課長補佐(前国土交通省国土技術政策総合研究所港湾研究部港湾システム研究室長)
渡部富博
国土交通省国土技術政策総合研究所港湾研究部港湾システム研究室長
角野 隆
概要 セミトレーラ連結車を利用した国際海上コンテナの国内陸上輸送においては,総重量が車両制限令の一般的制限値を超える重量コンテナや高さ9’6”の背高コンテナに関してまだ通行上の課題も多い.また,国際海上貨物の効率的な輸送を実現するための,港湾と道路の連携を考慮したプロジェクトの評価にあたっては,大型車両の通行上のボトルネック等も勘案したフレームで検討を行う必要がある.そこで本研究は,通行制限に関する制度や現状について整理し,輸送ネットワーク上における通行不能箇所を抽出して海上コンテナ用セミトレーラ連結車の通行可能ネットワークを車種別に作成したうえで,これらボトルネックの解消効果の試算を行うものである.
掲載記事PDF 冊子版:27号
J-stage掲載記事

English

Title An Analysis of Economic Loss due to Bottlenecks in Domestic Land Transportation Network for International Maritime Container Cargo
Keywords international maritime container cargo, hinterland transportation by semi- trailers, benefit of elimination of bottlenecks, full-loaded container, high-cube container
Authors SHIBASAKI, Ryuichi
WATANABE, Tomihiro
KADONO, Takashi
Abstract In domestic land transportation network for international maritime containers, there are many restrictions on full-loaded and high-cube containers. Also, to realize efficient transportation of maritime cargos, it is necessary to implement effectively infrastructure construction projects, considering the linkage between ports and roads. This paper therefore investigates the effect of bottlenecks in the road transportation network, considering international maritime containers. First, the current condition and traffic restriction system on semi-trailer transportation is summarized. Second, three passable road networks are made, according to container types. Bottlenecks in the actual transportation network are then extracted, and economic benefit of their elimination is calculated.
J-stage