首都圏の実時間鉄道利用者流動推計システムの構築

報告論文

公開日:2005年4月28日

キーワード 時空間ネットワーク,利用者均衡配分,大都市交通センサス
著者 工博 中央大学理工学部教授
田口 東
工博 中央大学理工学部教授
鹿島 茂
工修 中央大学大学院理工学研究科
鳥海重喜
工修 中央大学大学院理工学研究科
斎藤正俊
概要 本稿では,首都圏鉄道網を対象とした実時間鉄道利用者流動推計システムについて報告する.本システムは,(1)利用者の時間的変動を扱っている,(2)電車の運行を1列車ごとの運行として明示的に直接表現している,(3)利用者を路線ごとではなく,首都圏の全路線を対象として出発地から目的地までの移動を一貫して扱っている,(4)利用者が乗車する電車の選択を利用者均衡配分問題として扱っている,という特徴を有している.本システムを利用して,(a)常磐新線の開通に伴う需要予測,(b)東急田園都市線でのピーク時の優等電車の廃止による輸送能力の変化,(c)利用者が混雑を回避する選好を持つときの利用状況の計算,のそれぞれについてシミュレーションを行った.
掲載記事PDF 冊子版:28号
J-stage掲載記事

English

Title Real-time Forecasting System of Commuters in the Public Railway Network -Use of a area type time-space network model-
Keywords time-space network, user equilibrium, metropolitan traffic census
Authors TAGUCHI, Azuma
KASHIMA, Shigeru
TORIUMI, Shigeki
SAITO, Masatoshi
Abstract Abstract: In this paper, we propose a real-time forecasting system of commuters in the public railway network in Tokyo metropolitan area. The system has the following characteristics: (1) It treats time dependent traffic demand. (2) It employs a timespace network which could honestly expresses the timetable of trains. (3) The whole route of each passenger from his/her origin to destination is considered. (4) It assigns each passenger to his/her route by solving user equilibrium flow assignment problem. We considered three applications to demonstrate usefulness of our system. The first is to forecast how many commuters would change their routes to use newly opened railway line "Tsukuba-Express". The second is to calculate change of the transportation capability by degrading express trains to local ones during the morning rush hours in Tokyu Den-en-toshi Line. The last is to estimate the effect of staggered departure of commuters to their offices in order to reduce congestion during the morning rush hours.
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