公共交通の顧客の価値観の構造分析

報告論文

公開日:2005年4月28日

キーワード 公共交通,顧客満足度,階層構造
著者 工修 MPhil 前国土交通省政策総括官付政策評価企画官
中野宏幸
概要 公共交通については,ニーズが多様化し,また,規制緩和が実施される中で,「目指す姿」を明確にし,民間・行政あいまって,住民にとって,より満足度の高いサービスの提供を目指していくことが重要である.本研究は,顧客主義の立場に立って,心理学の理論を踏まえながら,社会的価値を含め,多様化する顧客の価値の内容と構造を分析してみたものであり,これにより,顧客特性ごとに,重視度に関する意識を質的・構造的に把握することができた.この結果は,政策目標を指向した公共交通政策体系の構築,シェアード・アウトカムという考え方による各主体におけるサービス改善の検討に資するものと考えられる.
掲載記事PDF 冊子版:28号
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English

Title Study on the Hierarchical Structure of Customer's Consciousness for Public Transport -Public Transport viewed from Customer-oriented Principle-
Keywords Public transport, Customer's consciousness, Hierarchical structure
Authors NAKANO, Hiroyuki
Abstract This paper aims to reveal the structure of customer's consciousness by applying the theory of the psychology about consciousness structure behind the customer's needs for public transport. Customer-oriented principle is the basis of this analysis. This study is useful for developing policy evaluation system and improving quality of public transport service, as it is based on a shared understanding of the outcomes with cooperation between partners.
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