公共交通の顧客の価値観の構造分析
報告論文
公開日:2005年4月28日
キーワード | 公共交通,顧客満足度,階層構造 |
---|---|
著者 | 工修 MPhil 前国土交通省政策総括官付政策評価企画官 中野宏幸 |
概要 | 公共交通については,ニーズが多様化し,また,規制緩和が実施される中で,「目指す姿」を明確にし,民間・行政あいまって,住民にとって,より満足度の高いサービスの提供を目指していくことが重要である.本研究は,顧客主義の立場に立って,心理学の理論を踏まえながら,社会的価値を含め,多様化する顧客の価値の内容と構造を分析してみたものであり,これにより,顧客特性ごとに,重視度に関する意識を質的・構造的に把握することができた.この結果は,政策目標を指向した公共交通政策体系の構築,シェアード・アウトカムという考え方による各主体におけるサービス改善の検討に資するものと考えられる. |
掲載記事PDF | 冊子版:28号 |
J-stage掲載記事 |
English
Title | Study on the Hierarchical Structure of Customer's Consciousness for Public Transport -Public Transport viewed from Customer-oriented Principle- |
---|---|
Keywords | Public transport, Customer's consciousness, Hierarchical structure |
Authors | NAKANO, Hiroyuki |
Abstract | This paper aims to reveal the structure of customer's consciousness by applying the theory of the psychology about consciousness structure behind the customer's needs for public transport. Customer-oriented principle is the basis of this analysis. This study is useful for developing policy evaluation system and improving quality of public transport service, as it is based on a shared understanding of the outcomes with cooperation between partners. |
J-stage |