都市鉄道のピーク需要分散策を念頭においた時刻別需要予測モデルの研究

政策研究論文

公開日:2005年10月25日

キーワード 出発時刻選択モデル,選択肢集合選別モデル,リンクコスト関数,利用者均衡配分
著者 博(工) 芝浦工業大学工学部土木工学科教授
岩倉成志
工修 (財)計量計画研究所情報システム研究室
原田知可子
概要 本研究は,東京圏の都市鉄道のピーク需要分散策を念頭においた実務的価値の高い時刻別需要予測モデルの構築を目指した.この時刻別需要予測モデルは,混雑費用を効用関数に組み込んだ出発時刻選択モデルと企業の就業制度によって異なる出発時刻選択肢集合の選別モデル,BPR関数を応用した都市鉄道のリンクコスト関数から構成され,この3種のモデルを統合した確率均衡配分モデルによって30分単位の時刻別需要を予測するものである.これにより,フレックスタイム制度の推進,時間帯別料金制度の導入によるピーク需要分散効果が分析できることを示す.また,混雑緩和のための運行本数の増加が実際は利用者の効用低下を引き起こす可能性があることを指摘する.
掲載記事PDF 冊子版:30号
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English

Title A Model System of Departure Time Choice for Commuter Trips by Metropolitan Railway
Keywords departure time choice, choice set, running time, stochastic equilibrium, urban railway
Authors IWAKURA, Seiji
HARADA, Chikako
Abstract The objective of this paper is to develop a model system of departure time choice for commuter trips in Tokyo metropolitan area, for forecasting urban railway passenger travel demand. There are few comprehensive departure time choice model systems in consideration of urban railway policies for practitioners. This model system is composed of an integrated combination of departure choice model, time of day choice set generation model and link cost model. By using this model system, we can measure the effectiveness of demand management policies such as flexible work time system, congestion charging. Furthermore, the increase in the number of train operation to reduce peak period congestion may cause decrease of user's utility can be pointed out.
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