公共交通利用促進に向けたフランスの都市交通戦略に関する考察

政策研究論文

公開日:2006年4月25日

キーワード 都市交通マネジメント,計画時コンフリクト,漸進的アプローチ,パブリックディベート
著者 (財)運輸政策研究機構運輸政策研究所研究員
野口健幸
概要 本研究は,都市内の道路空間において公共交通にプライオリティーを与え,自動車利用抑制を実現する仕組みを,先行事例としてフランスのPDU(都市交通計画)から考察したものである.総論賛成でも各論反対になりがちな自動車利用抑制に向けた都市レベルでの取り組みは,実施方法を策定することが難しいとされてきた.そこで本研究では,PDUが過去の紆余曲折を乗り越えて熟考された仕組みを備えるに至っていることを分析した.またPDUは,我が国の都市交通計画体系に応用可能な公共交通の利用促進を図る都市交通戦略であることを明らかにした.
掲載記事PDF 冊子版:32号
J-stage掲載記事

English

Title Study on the Urban Transport Strategy in France Oriented for the Promotion of Trips Using Public Transport Network
Keywords urban transport management, conflict in planning, gradual progress approach, public debate
Authors NOGUCHI, Takeyuki
Abstract This paper focuses on the PDU (Plans de Déplacements Urbains) in France as precedent experiments of the urban transport planning system, which prioritizes public transports in urban areas with view to reducing car trips. It is often considered in Japan that the challenges to reduce car trips tend to be faced with conundrum in finding viable solutions, as each measure to be implemented is difficult to win consent even if the general idea is agreed upon. In this connection, this paper analyses how PDU has come to elaborate its well-deliberated system, overcoming many complications in the past. Also, the paper clarifies that PDU is an urban transport strategy oriented for the promotion of trips using public transport network, which is applicable for future urban transport planning system in Japan.
J-stage