全世界のコンテナ船寄港実績に関する分析

報告論文

公開日:2002年4月30日

キーワード コンテナ船,寄港回数,Lloyd's Maritime Information Services
著者 工博 国土交通省国土技術政策総合研究所港湾研究部港湾計画研究室長
高橋宏直
工博 国土交通省中国地方整備局港湾空港部港湾計画課課長補佐
赤倉康寛
工修 国土交通省国土技術政策総合研究所港湾研究部港湾計画研究室研究員
舟橋 香
概要 海上コンテナ輸送における世界のコンテナ港湾の比較分析においては,港別コンテナ取扱量が用いられることが多い.これは,簡易に入手できる世界統一の指標が他に見当たらないことが大きな要因になっていると考えられる.そこで,本研究では,全世界の港湾を対象とした世界統一の指標として,コンテナ船の寄港実績を集計し,この分析を行った.その結果,全コンテナ船のみならず大型コンテナ船の寄港実績において,日本および日本の港湾は上位に位置していることが明らかになった.また,分析結果より,世界と比較した場合の日本コンテナ港湾の特徴を明らかにし,その要因について考察を行った.
掲載記事PDF 冊子版:16号
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English

Title Research on the number of port calling of container ships
Keywords container ship , port calling , Lloyd's Maritime Information Services
Authors TAKAHASHI, Hironao
AKAKURA, Yasuhiro
FUNABASHI, Kaori
Abstract The amount of handled containers has been the only principal index that indicates the world container data at each port. This paper proposes the new indices ; those are the number of port calling of container ships and the capacity of calling container ships at each port. In these new indices, Japan and Japanese ports place at high rank, compared with the ranking of handled container. The reason of this gap of ranking between new index and old one are analyzed.
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