空港容量算定シミュレーションの開発と容量拡大効果に関する研究

政策研究論文

公開日:2006年7月25日

キーワード 航空管制,空港容量,利用者利便,航空機騒音,シミュレーション
著者 修(工)前東京工業大学大学院理工学研究科土木工学専攻修士課程
平松健志
博(工)財団法人運輸政策研究機構 運輸政策研究所研究員
前東京工業大学大学院総合理工学研究科人間環境システム専攻日本学術振興会特別研究員(PD)
平田輝満
工博 東京工業大学大学院総合理工学研究科人間環境システム専攻教授
屋井鉄雄
概要 我が国の空港容量の拡大は滑走路を新設する等のハード面の対策が主に取られてきたが,今後は航空管制の柔軟な運用による容量増加等,ソフト面の対策も十分に検討することが必要である.航空機材によって,輸送能力,速度,安全間隔,騒音被害などの特徴がそれぞれ異なることから,これらの特徴を考慮した航空管制は空港容量の増加に効果的であると考えられる.本研究では,国内航空需要が集中する羽田空港を対象に,航空機材ごとの特徴を再現できるシミュレーションの開発を行い,管制運用上の工夫による空港容量の増加可能性及び容量増加に伴う利用者利便や航空機騒音を定量的に評価した.
掲載記事PDF 冊子版:33号
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English

Title Development of a simulation model for evaluating airport capacity enhancement measures
Keywords air traffic control, airport capacity, user's benefit, aircraft's noise, simulation
Authors HIRAMATSU, Takeshi
HIRATA, Terumitsu
YAI, Tetsuo
Abstract The flexible operation of terminal air traffic was analyzed to enhance runway capacity at HANEDA airport. The airport capacity determined by landing aircrafts was estimated using a simple microscopic air traffic simulation system developed in the study. Using this simulation system,it is possible to reproduce the aircraft movements considering the size-depended characteristics of each aircraft such as separation minima,runway occupancy time and noise level. The results showed the significant increase of airport capacity and the consequent changes of user's benefit and noise pollution by proposed aircraft control patterns.
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