近年の国際海上コンテナターミナル競争力強化策とその評価

政策研究論文

公開日:2006年7月25日

キーワード 国際海上コンテナ,ターミナル運営,公設民営,政策評価
著者 国土交通省国土計画局計画官(前国土交通省港湾局企画調査室長)
小野憲司
概要 アジア諸国の急激な経済発展を背景として,コンテナターミナルの大規模化,IT化等を進めた香港,シンガポール,釜山等のアジアのコンテナ港湾が急速に港勢を拡大している.一方,伝統的なアジアのコンテナハブ港湾であった神戸港を始めとするわが国のコンテナ港湾の国際競争力は低下の一途をたどっている.本論文では,わが国のコンテナターミナルの競争力強化に向け,国及び港湾管理者が平成17年度から実施している特定国際コンテナ埠頭支援政策について,国民経済上の費用対効果及びターミナルオペレーターの収益性並びに公的部門が行う支援策としての財政効率性について評価を試み,支援策の意義と展望を考察する.
掲載記事PDF 冊子版:33号
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English

Title Recent Policy Development for Strengthening Container Terminal Competitiveness and its Efficiency
Keywords international container traffic, terminal operation, Public Private Partnership, Policy Assessments
Authors ONO, Kenji
Abstract A recent economic growth enabled Asian container hubs to undertake dramatic innovation of terminal management and operations which resulted in rapid increase in the container throughput. On the other hand, former container hubs of Japan such as Kobe have stagnated in the last decade because of the high port charges and time consuming port procedures. This study describes recent policy development undertaken by the Japanese government to improve port competitiveness with launching new soft loan and taxation measures for assisting private terminal operators. This study also examines the policy by evaluating its efficiency and effectiveness.
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