大都市圏における鉄道運賃の問題と改善方策

政策研究論文

公開日:2004年7月30日

キーワード 鉄道運賃,運賃共通化,大都市圏鉄道
著者 博(工)(財)運輸政策研究機構調査室調査役
金子雄一郎
概要 本研究は,大都市圏の鉄道運賃を対象に事業者別の運賃制度がもたらす問題を取り上げ,その改善方策を検討するものである.具体的には,鉄道ネットワークが高密化しているエリアにおいて顕著化している,異なる鉄道事業者を乗継ぐ際に運賃が割高となる問題や,同一ODの経路間で運賃格差が生じるため需要が効率的に配分されない問題などを改善するための方策として,事業者毎の運賃体系および運賃水準を同一にする運賃共通化を取り上げ,その特徴や実施上の課題を整理した.そして,東京圏の2つのエリアを対象にシミュレーションを行い利用者および事業者への影響を分析した結果,利用者便益と事業者収入はほぼトレードオフの関係になるものの,所要時間短縮や混雑緩和など費用減少以外の便益も一定額発生することが分かった.以上の結果を踏まえ,実現のためには行政による支援が重要であることを指摘した.
掲載記事PDF 冊子版:25号
J-stage掲載記事

English

Title Issues and Measures for Fare System of Metropolitan Railways -A Study on the Common Fare System-
Keywords Railway fare, Common fare system, Metropolitan railways
Authors KANEKO, Yuichiro
Abstract The objective of this study is to investigate issues and necessary measures for fare system of metropolitan railways, especially issues resulting from fare system by railway companies. The common fare system is one of a measure to improve that issues. Most important point is how to improve the user benefit and company's profit by introducing this fare system, so a quantitative analysis using transport demand analysis method are made. This result demonstrated that the common fare system is effective in improving user's benefit and social benefit but it may result in a decrease in company's profit. This study therefore make a suggestion to introduce the common fare system together with some others support measures, such as provision of public subsidy to reduce the user's burden and not to cause any loss in company's profit.
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