交通時間と交通時間節約価値との関係に関する分析

政策研究論文

公開日:2006年7月25日

キーワード 交通時間節約価値,離散選択モデル,都市間観光目的交通,交通機関選択,非線形効用関数
著者 博(工)東京大学大学院工学系研究科社会基盤学専攻助教授
加藤浩徳
修(工)東京大学大学院工学系研究科社会基盤学専攻博士課程
小野田惠一
(株)企画開発社会経済部交通計画課
木全正樹
概要 本研究は,交通時間と交通時間節約価値との関係を我が国の実データを用いて分析することを目的とする.まず,交通時間と交通時間節約価値との関係に関する基礎的な分析を行い,次に,時間配分モデルを用いて非線形効用関数に基づく交通時間節約価値計測式を導出する.その上で,観光目的の都市間幹線交通の機関選択行動の実績データを用いて,多項ロジットモデルのパラメータ推定を行い,その結果を用いて交通時間節約価値を求める.分析結果より,交通時間の増加に伴って,交通時間節約価値が減少する可能性があることが明らかとなっている.その原因として,消費者の時間および所得の制約条件変更行動の可能性ならびに移動の不効用緩和行動の可能性等を考察している.
掲載記事PDF 冊子版:33号
J-stage掲載記事

English

Title On The Value of Travel Time Saving Over Travel Time:Empirical Study of Inter-Urban Travel for Recreation
Keywords value of travel time saving, discrete choice model, inter-urban travel for recreation, mode choice behavior, non-linear utility function
Authors KATO, Hironori
ONODA, Keiichi
KIMATA, Masak
Abstract This study analyzes the variation of the Value of Travel Time Saving(VTTS)over travel time. First,we formulate a time allocation model with the discrete choice theory. Next,we derive the VTTS from an approximated indirect utility function. After a discussion on the properties of the variation of the VTTS over travel time,we analyze the VTTS with the empirical data of modal choice of inter-urban leisure travel of Japan. The empirical analysis shows the VTTS decreases as the travel time increases. Finally we discuss the reasons for the results of the empirical analysis
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