高速道路と新幹線のライフサイクル炭素排出量の比較研究

政策研究論文

公開日:2002年1月31日

キーワード 大規模交通施設,ライフサイクル分析,ハイブリッド型産業連関表
著者 工博 東北大学情報科学研究科教授
稲村 肇
タマサート大学講師
モンクット・ピアンタナクルチャイ
博(工) 東北大学情報科学研究科助教授
武山 泰
概要 高速道路や高速鉄道といった大規模な交通施設はその建設のみならず,運用,維持管理にも直接的にまた間接的に莫大な資材やエネルギーの投入を必要とするため,ライフサイクル分析の導入の必要性が論議されている.本研究はライフサイクル分析用産業連関モデルを構築し,車両の走行や施設の建設工事の他,車両の製造,建設や維持のための資材の製造に必要とされるエネルギーなど,大規模交通施設の「揺りかごから墓場まで」に必要とされるエネルギー,発生する炭素酸化物の量を推計するものである.東北新幹線と東北自動車道をケーススタディとし,ライフサイクル分析を行うとともに,仮想的なシナリオの下に高速道路システムと新幹線システムのライフサイクル炭素排出量の比較を行った.
掲載記事PDF 冊子版:15号
J-stage掲載記事

English

Title Life Cycle Inventory Analysis of Transportation System -Comparative Study of Expressway and Shinkansen-
Keywords transportation system, life cycle assessment, hybrid I-O analysis, structural decomposition analysis
Authors INAMURA, Hajime
Mongkut, PIANTANAKULCHAI
TAKEYAMA, Yasushi
Abstract Life cycle inventory analysis of transportation system has lately attracted a considerable attention. Huge amount of materials and energy are required for large scale transportation system not only on its operation phase but also on its construction process, maintenance works and demolition process. This study develops the model based on Input-Output framework for life cycle assessment. Life cycle carbon emission of transportation systems is estimated in the context of inter-city expressway and Shinkansen in Tohoku region of Japan. It was found that the Shinkansen system emits more than half of life-cycle carbon dioxide in the initial stage, and only 23 percent of emission derive from its train operation. The Shinkansen system emits much larger amount of carbon dioxide than the Expressway system in the construction phase, however, the life-cycle emission for sixty years is almost half of the road system.
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