ガソリン価格の変動が交通行動に及ぼす影響-地方別のデータを用いた実証分析とその政策含意-

学術研究論文

公開日:2013年4月22日

キーワード 燃料価格政策,低炭素交通体系,交通統計,ガソリン価格弾性値,時系列パネル分析
著者 前財団法人運輸政策研究機構運輸政策研究所主任研究員
藤﨑耕一
概要 近年のガソリン価格の高騰を背景にした関心の高まりを背景に,ガソリン価格の変動がマイカー及び公共交通の利用並びにマイカーの保有を中心とする交通行動に与える影響について,所得による影響も考慮した上で,地方別の長期時系列データを用いて包括的な実証分析を行い,需要予測手法の検討その他関連研究に共通して活用できるよう基礎的な方法と資料を整理して提供する.ガソリン価格が上昇すれば,マイカー利用が減少し,公共交通利用が増加し,マイカーの保有と保有車種に影響するなどの関係を確認し,世界の低炭素交通体系向きの燃料価格政策等についての含意を得る.その際,途上国にも参考となる我が国交通統計の限界と活用方法を提示する.
掲載記事PDF 冊子版:60号
J-stage掲載記事

English

Title Effect of Fluctuation of Gasoline Prices on Travel Behavior: An Empirical Analysis using Regional Data in Japan and Its Policy Implications
Keywords fuel price policy, low-carbon transport system, transport statistics, gasoline price elasticity, panel analysis
Authors FUJISAKI, Koichi
Abstract This analyzes the effect of fluctuation of gasoline prices and income on travel behavior with a focus on the usage of public transport and personal automobiles as well as gasoline consumption on cars, railway passengers with or without periodical tickets and ownership of various kinds of automobiles, clarifying the limitation of transport statistics in Japan. The method consists of the panel analysis of regional cross-section time-series data. The implications refer to fuel price policy and extend to estimation of adverse effect of the discounting of expressway tolls as well as the proposed abolition of the provisional gasoline tax rate.
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