バルクキャリアの寄港実績と船型動向分析

報告論文

公開日:2001年7月31日

キーワード ドライバルク貨物,バルクキャリア,大型化,寄港隻数,船腹量
著者 工博 国土交通省中国地方整備局港湾空港部港湾計画課課長補佐
赤倉康寛
国土交通省東北地方整備局秋田港湾工事事務所工務課第二工務係員
佐藤光子
工博 国土交通省国土技術政策総合研究所港湾研究部港湾計画研究室長高橋宏直
高橋宏直
概要 工業用原材料,建設資材,食料原料等でばらの荷姿を取るドライバルク貨物は,主にバルクキャリアによって輸送される.これまで,このバルクキャリアの船型や動静に関する調査・研究は,コンテナ等に比べて数が少なかった.一方,ドライバルク貨物の円滑で効率的な輸送のために,バルクキャリア対応の港湾施設は,その船型や動静の動向を十分に把握したものでなければならない.この点を踏まえ,本報告は,バルクキャリアの寄港実績と船型の推移に関する実態分析を,全バルクキャリアのみならず運搬品目毎にも実施したものである.さらに,船型Typeによる必要バース水深の分析も行った.
掲載記事PDF 冊子版:13号
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English

Title Research on the Trend of the Sizes of Bulk Carriers
Keywords dry bulk cargo, bulk carrier, trend of enlarging the size of the vessels, number of calling, bottom tonnage
Authors AKAKURA, Yasuhiro
SATOH, Mitsuko
TAKAHASHI, Hironao
Abstract Bulk carriers carries dry bulk cargo such as grain, log, coal, ore and so on. Previous studies have not analyzed the trend of size of bulk carrier sufficiently. This paper deals with this trend by not only all bulk carrier fleet, but also the vessels of each carrying cargo. Beside this, the data of bulk carriers that call at Japanese port are also analyzed. Furthermore, the way of making the plan of developing the berth for bulk carrier is shown.
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