大規模高速道路ネットワークの段階的整備プロセスの最適化手法とその応用
政策研究論文
公開日:2002年7月31日
キーワード | 高速道路ネットワーク,段階的整備プロセス,費用便益,採算性,遺伝的アルゴリズム |
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著者 | 京都大学大学院工学研究科土木システム工学専攻教授 青山吉隆 京都大学大学院工学研究科土木システム工学専攻助手 松中亮治 京都大学大学院工学研究科土木システム工学専攻大学院生 野村友哉 |
概要 | 高速道路網は長期間にわたって,段階的にネットワークが形成されていく.このため,個々のプロジェクトの短期的な評価のみによって優先順位を決定していく段階的整備プロセスでは必ずしも最適なネットワークが形成されることは保証されない. そこで,本研究では,ネットワークの段階的整備プロセスを最適化するための方法論を提案するとともに,その方法論をわが国の高速道路ネットワークに応用する.そして費用便益や事業者の採算性の観点から長期的に最適な整備プロセスを探索し,短期的なプロジェクト採択基準に基づく整備プロセスとの比較を行い,さらに複数の指標を用いて高速道路網整備のあり方について考察する. |
掲載記事PDF | 冊子版:17号 |
J-stage掲載記事 |
English
Title | The Optimization Method of Stage-wised Construction Process of Large-scale Expressway Network and its Application |
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Keywords | expressway network, stage-based construction process, costs and benefits, profitability, genetic algorithm |
Authors | AOYAMA, Yoshitaka MATSUNAKA, Ryoji NOMURA, Tomoya |
Abstract | Expressway networks are generally constructed in stages over a long period of time. Thus it is not guaranteed that the stage-based network construction process, in which the prioritization is based only on a short-term evaluation of each project, is optimal. In this study, we propose methodology for optimizing the stage-based construction process, and search for optimum construction processes for future Japanese expressway network. Moreover, we compare these optimum processes with the stage-based construction process, and consider the future course for Japanese expressway network construction. |
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