日本における自動車交通の外部費用の概算

政策研究論文

公開日:2001年7月31日

キーワード 自動車交通,外部費用,日本,定量的評価
著者 修(経) 神戸商科大学商経学部国際商学科講師
兒山真也
博(経) 独立行政法人産業技術総合研究所化学物質リスク管理研究センター研究員
岸本充生
概要 本論文では日本全国レベルにおける自動車交通の外部費用を定量的に推計する.本論文における推計の対象は,大気汚染,気候変動,騒音,事故の外部費用,インフラ費用の過少負担,混雑損失である.推計の手法は原則として欧米において標準的に用いられている手法に準ずる.推計された外部費用を乗用車,バス,大型トラック,小型トラックの4車種に配賦し,走行距離当たり費用,人キロ当たり費用,トンキロ当たり費用を算出する.外部費用は上記6項目合計で32兆4,505億円(19兆7,455億~60兆3,689億円),GDPの6.6%(4.0~12.3%)となり,この値は欧米における推計結果に近い数値となった.
掲載記事PDF 冊子版:13号
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English

Title
Keywords road transport, external cost, Japan, quantitative evaluation
Authors KOYAMA, Shinya
KISHIMOTO, Atsuo
Abstract In this paper, we estimate the external costs of road transport in Japan. We estimate the external costs of air pollution, climate change, noise, traffic accidents, uncovered infrastructure and congestion. Basically we adopt techniques which are standard in European countries and the United States. External costs are distributed into four vehicle categories; cars, buses, large trucks and small trucks. Then, external costs per vehicle kilometer, per passenger kilometer, and per tons kilometer are calculated. The aggregate external costs amount to 32.5 (19.7-60.4) trillion yen or 4.6 (4.0-12.3) % of GDP. These values are about the same order as existing major studies.
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