フルコンテナ船の入出港喫水と岸壁水深の関係

政策研究論文

公開日:2001年7月31日

キーワード フルコンテナ船,喫水,大型化,寄港回数,バース水深
著者 工博 国土交通省中国地方整備局港湾空港部港湾計画課課長補佐
赤倉康寛
工博 国土交通省国土技術政策総合研究所港湾研究部港湾計画研究室長
高橋宏直
概要 近年,フルコンテナ船の大型化の傾向は著しい.これに対応する水域施設,係留施設等の港湾施設において,一番問題となるのが水深である.船型の大型化に伴って船舶の喫水は深くなるが,港湾施設の水深は供用後に増深することはなかなか困難である.したがって,港湾施設の整備においては,船舶の喫水と港湾施設の水深の関係について,十分検討を行っておく必要がある.本報告は,日本の主要港に寄港したフルコンテナ船の入出港時の実際の喫水データを収集し,満載喫水やバース水深との関係についての分析を行った.また,この状況を踏まえ,今後の日本におけるコンテナバースの必要バース水深について考察した.
掲載記事PDF 冊子版:13号
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English

Title Research on the Relation between the Draft of Container Vessel and Depth of Berth
Keywords fully cellular container vessel, draft, trend of enlarging the size of the vessel, number of calling, container berth, depth of berth
Authors AKAKURA, Yasuhiro
TAKAHASHI, Hironao
Abstract The drafts of container vessels are getting deeper and deeper in recent years, and the port facilities need to accommodate these deepening container vessels. This paper deals with the data of berthing/sailing and for/aft draft of fully cellular container vessels that call at Japan. These actual drafts are analyzed by comparing those data with the full load drafts of container vessels and depths of container berths. Furthermore, an inquire into the depths of container berths are made.
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