フランスの地方分権

政策研究論文

公開日:2007年7月26日

キーワード フランス,交通,地方分権
著者 (財)運輸政策研究機構運輸政策研究所主席研究員
伊東 誠
概要 先進諸国の殆どは,地方自治体が多くの権限を有する地方分権制度を採用しているが,その中でフランスと日本は,国に多くの権限が集中する中央集権制度をとっている.しかしフランスは1980年代初頭から地方分権に向けた動きを開始し,多くの法律を整備し分権化を進めてきた.そして2003年にはその集大成として1956年制定の第5共和国憲法を改正した.この憲法の精神を具体化するために法制度の整備が進められ,この中で交通に関する権限が大幅に地方へ委譲されることが明らかとなった.わが国の地方分権を推進する上で,このフランスのこれらの経験は大変貴重なものである.本研究は,フランスの地方分権について,特に交通分野に重点を置き,1980年代初頭から始まった地方分権の全体像を示すこと,及び2003年の共和国憲法改正以降の分権の方針と委譲する権限を明らかすることを目的とする.
掲載記事PDF 冊子版:37号
J-stage掲載記事

English

Title Decentralization of Authorities in France: Implications for Transport Sectors
Keywords France, Transport, Decentralization
Authors ITO, Makoto
Abstract Most developed countries have adopted decentralization in political system delegating many authorities to local government. However, in France and Japan many authorities are still with central government. But France started the movement to decentralize their system from the beginning of 1980’. They enacted many laws for decentralization. And finally to legitimize decentralization fully, the Constitution of the Fifth Republic, which has been promulgated in 1956 was amended in 2003. In order to realize the spirits of this constitution, many laws have been enacted. These laws transfer many authorities on transports from central government to local governments. While promoting the decentralization of authorities in Japan, those French experiences are very much valuable. The purposes of this research are, especially focusing on transportation field, firstly to show an overview of the decentralization of political system in France, which started from the beginning of 1980’, and then to examine clearly the policy and authorities devolved after the amendment of Republic’s constitution in 2003.
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