産業連関および港湾・道路整備を考慮した 地域別の産業立地ポテンシャルの分析

政策研究論文

公開日:2008年1月28日

キーワード 産業立地,輸送コスト,物資流動,港湾計画
著者 国土交通省近畿地方整備局神戸港湾空港技術調査事務所長
前 国土交通省国土交通政策研究所研究調整官
國田 淳
修(工)国土交通省港湾局振興課民間連携推進室長
元 国土交通省国土交通政策研究所研究調整官
水谷 誠
修(環境)株式会社三菱総合研究所社会システム研究本部研究員
牧 浩太郎
修(工)株式会社三菱総合研究所社会システム研究本部研究員
土谷和之
博(工)東京大学大学院工学系研究科教授
上田孝行
概要 本研究では,交通インフラの整備の進展が産業立地構造にどのようなインパクトを与えるかについて分析を行った.具体的には,港湾・道路等の交通インフラの整備がもたらす輸送コストの削減に焦点を当て,主にこの輸送コストから地域別の生産額の変化を説明するモデル(産業立地ポテンシャルモデル)を構築した.これにより,将来の港湾,道路等の交通インフラの整備が今後の産業立地構造に与える影響を分析でき,物流ネットワーク整備のあり方や産業立地政策の検討にあたり大いに参考になると考えられる.
掲載記事PDF 冊子版:39号
J-stage掲載記事

English

Title A Potential Model of Industrial Location Considering Input-Output Relationship and Development of Ports and Expressways
Keywords industrial location, transportation cost, goods movement, port planning
Authors KUNITA, Atsushi
MIZUTANI, Makoto
MAKI, Kotaro
TSUCHIYA, Kazuyuki
UEDA, Taka
Abstract We develop the potential model of industrial location, focusing on Kyusyu, Japan. In the potential model, some kinds of transportation cost of each region are explanatory variables, and the value of production by each industry in each region is an explained variable. Transportation cost is calculated from the Inter-regional Input-Output Table and the Industrial Statistics. Using the potential model of industrial location, we estimate the value of production in each region based on scenarios of developments of expressways and ports.
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