オンデマンドバスシステムの実証実験による評価

政策研究論文

公開日:2008年1月28日

キーワード オンデマンドバス,実証実験,時間指定,データマイニング
著者 修(環境)東京大学大学院新領域創成科学研究科人間環境学専攻博士課程
坪内孝太
工博 東京大学大学院新領域創成科学研究科人間環境学専攻教授
大和裕幸
修(工)東京大学大学院工学系研究科環境海洋工学専攻助教
稗方和夫
概要 本稿では,開発した時間指定の出来るオンデマンドバスのスケジューリングアルゴリズムの有効性を実証実験により検証する.バスを運行させる実験を行うにあたり,乗客の予約情報を聞き取る機能,更新される経路情報をバスに伝える機能および正確な移動時間を予測する機能を構築した.千葉県柏市の北部地域にて実証実験を行った結果,支払い意思額の分析によれば,当該実験のデマンドバスのサービス水準は,平均して既存の路線バスよりも劣るという結果となった.しかしながら,運行時刻が正確な事がサービスの評価に対して最も強い影響を及ぼしていること,さらには通勤・通学といった時間的制約の大きな状況下での利用時に,より高い価値を提供できる可能性が部分的にありうることを示唆できると著者は判断した.
掲載記事PDF 冊子版:39号
J-stage掲載記事

English

Title The Evaluation of On-demand Bus System by the Community Test
Keywords On-demand bus, community test, punctuality, data mining
Authors TSUBOUCHI, Kota
YAMATO, Hiroyuki
HIEKATA, Kazuo
Abstract This paper shows the system development for the practical On-demand Bus introducing the routing and scheduling algorithm. In order to start the service, following functions are implemented, the reservation system on the phone and web, the communication to vehicles, and others. Community test in Kashiwa city shows that the service level of the developed service is lower than existing route bus in Willingness To Pay (WTP) analysis. However, it is confirmed that the satisfaction level of passengers is mostly related with accurate arrival time assignment function and the WTP increases for time-conscious users like commuters
J-stage