オンデマンドバスのためのリアルタイムスケジューリングアルゴリズムとシミュレーションによるその評価

政策研究論文

公開日:2008年1月28日

キーワード オンデマンドバス,時間的制約のある需要,シミュレーション,改正道路運送法
著者 工博 東京大学大学院新領域創成科学研究科人間環境学専攻教授
大和裕幸
修(環境)東京大学大学院新領域創成科学研究科人間環境学専攻博士課程
坪内孝太
修(工)東京大学大学院工学系研究科環境海洋工学専攻助教
稗方和夫
概要 2006年10月に道路運送法が改正され,定期定路線ではない乗合旅客運送に関する規制緩和が始まると,これまで認可が困難であったオンデマンドバスが注目されるようになった.発生する乗客について時刻や経路を弾力的に設定しながら運送する新しいオンデマンドバスに対する高効率運行への期待は大きいが,時間指定ができないことから時間制約のある移動の需要には対応できないという技術的問題がある.本稿では,従来とは異なった時間指定の出来るオンデマンドバスのアルゴリズム開発について述べ,シミュレーション実験によりその性能を評価した.
掲載記事PDF 冊子版:39号
J-stage掲載記事

English

Title A Research on Real-time Scheduling Algorithm for On-demand Bus and Evaluation by Simulation
Keywords On-demand bus, time-constraint demand, simulation, amended road transport law
Authors YAMATO, Hiroyuki
TSUBOUCHI, Kota
HIEKATA, Kazuo
Abstract The road transport law was amended on October 2006 and On-demand Bus service which has flexible route and flexible schedule will become more popular. In the On-demand Bus System, it is crucial to keep the arrival time of the individual customers to be punctual. This paper proposes new scheduling algorithm for this purpose with introducing slack time which regards as service time window in the bus stop. Simulation experiments for the model of Kashiwa-city were completed and the effectiveness of the algorithm was confirmed.
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