日本の主要空港における航空ネットワーク・パフォーマンスの評価

政策研究論文

公開日:2008年10月24日

キーワード 航空ネットワーク・パフォーマンス,ネットワーク・コネクティビティー,NetScanモデル,空港の 生産性指標,日本の主要空港
著者 修(経)SEOエコノミックリサーチ シニアリサーチャー
ヤン フェルトハイス
博(都市・地域計画)SEOエコノミックリサーチ シニアリサーチャー
ギオーム ブルハウト
修(経)アムステルダム大学経済学部教授
ヤップ ドゥ ウィット
博(経)神戸大学大学院海事科学研究科准教授
松本秀暢
概要 本研究では,直行便および経由便の双方を考慮した総合的な航空ネットワーク・パフォーマンスの評価方法を提案した上で,日本の主要13空港に適用した.ここでは,航空ネットワークをダイレクト,インダイレクト,オンワード,そしてハブの4タイプのコネクティビティー(接続性)に分類し,経由便の質を定量化して理論上の直行便に転換することで,直行便の背後にある航空ネットワークの多角的な評価を行った.そして,日本の主要空港における航空ネットワーク・パフォーマンスの大きさや競争的地位を把握した結果,成田における航空ネットワークの多様性が明らかとなり,特に北アメリカ地域との間で強いネットワーク・コネクティビティーが確認された.
掲載記事PDF 冊子版:42号
J-stage掲載記事

English

Title Measuring and Comparing the Network Performance of Japanese Major Airports: an Application of NetScan Model
Keywords network performance; network connectivity; NetScan model; indicator of airport productivity and Japanese major airports
Authors Jan VELDHUIS
Guillaume BURGHOUWT
Jaap de WIT
MATSUMOTO, Hidenobu
Abstract The main purpose of this paper is to measure and compare the network performance of selected thirteen major airports in Japan. After classifying network connectivity into four -direct, indirect, onward and hub, this paper develops a model (NetScan model), taking into account transfer time and detour time. By quantifying an indirect connection and scaling it into a theoretical direct connection, the network diversity behind direct connections and the competitive position of Japanese major airports are identified. The results reveal that Narita has the remarkable network performance behind its direct connections, especially to North America.
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