インセンティブ導入による通勤時刻転換意向に関する研究

政策研究論文

公開日:2009年1月27日

キーワード SP調査,TDM,オフピーク通勤
著者 修(工)株式会社三菱総合研究所社会システム研究本部研究員
植原慶太
工博 横浜国立大学大学院工学研究院教授
中村文彦
博(工)横浜国立大学大学院工学研究院准教授
岡村敏之
概要 本研究では,通勤者へのインセンティブ供与によるオフピーク通勤促進可能性を明らかにするために,乗車ポイント,アクセス費用割引,専用ラウンジ,車内混雑緩和の4つのインセンティブ案に対する通勤時刻の転換意向を尋ねる表明選好(SP)調査を実施した.分析の結果,ポイント額など,各インセンティブにおける転換を喚起するための条件は早める時間に依存しないこと,転換意向の割合は早める時間に対して弾性値が一定ではなく,弾性値の変化にはピーク時間帯との関連があることなどを示した.また,通勤行動の習慣性の強さが示され,通勤時間帯の習慣を転換させるためには,着席保証やポイントの還元の効果がより見込めることを示した.
掲載記事PDF 冊子版:43号
J-stage掲載記事

English

Title Intention of Railway Commuters to Departure Time Shifting by Incentive Measures
Keywords stated preference survey, TDM, staggered commuting
Authors UEHARA, Keita
NAKAMURA, Fumihiko
OKAMURA, Toshiyuki
Abstract Stated preference survey on shifting commuting time by incentive measures is conducted to railway commuters in Tokyo metropolitan area. ‘Points for train ride’, ‘discount of station access cost’, ‘lounge service at the terminal station’ and ‘train congestion reducing’ are set as incentives for commuters’ time shifting in the survey. As a result of that, authors find that 1)the condition of incentives(e.g. amount of point)is independent from the amount of time shift, 2)the intention to shifting time is not linearly related to the amount of time shift, and seat availability and points for train ride have potential to change departure time.
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