高速バスのネットワーク戦略

報告論文

公開日:2009年7月22日

キーワード 高速バス,ネットワーク化,予約システム,共通パス,乗継サービス
著者 修(経)大分交通株式会社別府営業所
蛯谷憲治
修(商)名城大学経済学部産業社会学科教授
山本雄吾
概要 わが国の高速バス事業は,従来,各地域の運行事業者が個別にサービスを提供し,事業者間での販売チャンネルの共通化や運賃の通算割引,路線間の乗継促進などの「ネットワーク化」は行なわれてこなかった.しかしながら,平成14年の乗合バスの規制緩和を機に,九州において「予約システムの共通化」や「共通パスの発売」,さらには「乗継サービス」などのネットワーク化が次々と実施された.本稿では,このような九州における高速バスのネットワーク化の取り組みを踏まえて,高速バスの発展と利用者利便向上のための施策について若干の提言を試みる.
掲載記事PDF 冊子版:45号
J-stage掲載記事

English

Title Networking Strategy of Express Bus Services
Keywords
Authors EBITANI, Kenji
YAMAMOTO, Yugo
Abstract In the express bus service in Japan, operators in each area individually have provided service so far. However, recently, operators in Kyushu area try to make networking on express bus services, such as integration of reservation system and introduction of common fare and connected services. In this essay, we analyze this networking example in Kyushu and we propose some policies to develop express bus markets and to improve user benefit and convenience of express bus.
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