交通政策優先順位設定に関する研究

政策研究論文

公開日:2009年4月21日

キーワード 交通政策,包絡分析法(DEA),選好投票
著者 博(工)仁川大学東北亜物流大学院教授
ボルドー・マネジメント・スクール教授
洪 錫晋
(財)運輸政策研究機構運輸政策研究所研究員
金 兌奎
概要 韓国において今までの交通政策は,経済成長の達成というより大きな政策目標の達成のための一部分として計画・実行されてきたことがあり,主に交通インフラの供給に重点が置かれてきた.しかし,1990年代後半まで年平均6%の経済成長率,年平均12%の自動車保有率の上昇が続いたことにより,インフラの需要と供給におけるアンバランスが生じている.それゆえ,今後は,国の競争力強化及び発展に寄与できるような革新的な交通政策を樹立する必要がある.この研究は,交通分野に従事する専門家を対象に行われたインタビュー及びアンケート調査を基に,DEAの選好投票手法を用いて,今後導入すべき交通政策の優先順位を導出している.分析の結果,総合交通体系の構築,公共交通の統合サービス体系の構築,財源調達及び投資体系の合理化などが高く評価され,交通弱者の移動権確保や交通施設の民営化推進などは相対的に低く評価されていることが示されている.
掲載記事PDF 冊子版:44号
J-stage掲載記事

English

Title Determining the Priority of Transport Policies: A Korean Case Study using Preference Voting Method
Keywords transport policy, Data Envelopment Analysis (DEA), preference voting
Authors HONG, Seockjin
KIM, Taekyu
Abstract To date, transport policies in Korea have been planned and implemented as part of a larger policy based on the achievement of economic growth. As a result, previous transport policies have been focused mostly on the supply of transport infrastructure. The average annual economic growth of six percent and the twelve percent annual growth in motor vehicles until the late 90s led to an acceleration of the imbalance between the demand and supply of infrastructure. As such, there is a need to establish an innovative transportation policy that can increase national competitiveness and provide momentum for national growth in the 21st century. This research has developed strategies and policies based on interviews that were carried out with specialists in the transport field. The authors identified that the most important issues were the development of an inter-modal transport system, followed by the need for an integrated service system for public transport, the need to increase the competitiveness of the transport and logistics industries, and the furthering of transport safety.
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