我が国港湾の外貿航路別コンテナ積卸率

報告論文

公開日:2009年4月21日

キーワード コンテナ,積卸率,寄港条件,TEU
著者 博(工)国土交通省国土技術政策総合研究所港湾研究部港湾計画研究室長
赤倉康寛
国土交通省近畿地方整備局港湾空港部品質確保室技術評価係員
前国土交通省国土技術政策総合研究所港湾研究部港湾システム研究室研究員
二田義規
修(工)国土交通省国土技術政策総合研究所港湾研究部港湾システム研究室長
渡部富博
概要 我が国の港湾において,個々のコンテナ船がどれだけのコンテナを積み卸すのか-この寄港一回当たりの積卸量(TEU)は,寄港船の船型(TEU Capacity)と共に,国際海上コンテナターミナルの計画策定において,航路成立や寄港頻度の検討に不可欠である.しかし,航路別積卸量等を,データに基づいて算定した例が見当たらない.この点を踏まえ,本論文は,我が国港湾の外貿航路別の積卸量,これを寄港船の船型で無次元化した積卸率を,五大港の統計及び全国輸出入コンテナ貨物流動調査の2つの統計データを用いて算定したものである.さらに,それらの算定結果を基に,航路別積卸率について,需要予測における考え方をとりまとめた.
掲載記事PDF 冊子版:44号
J-stage掲載記事

English

Title Load/Unload to Ship Capacity Ratio of Containerized Cargo on Each Sea Route at Japanese Ports
Keywords Containerized Cargo, Load/Unload to Ship Capacity Ratio, Ship Call Requirement, TEU
Authors AKAKURA, Yasuhiro
NITA, Yoshinori
WATANABE, Tomihiro
Abstract To make the development plan of container terminal, estimation on frequencies of ship calling on each sea routes is essential. In this case, average TEU capacity of calling ships and load/unload volume of containerized cargo per calling are needed. But the past analysis on this field is very little. Based on this condition, this report grasps load/unload volume of containerized cargo and load/unload to ship capacity ratio on each sea route at Japanese ports. Load/unload to ship capacity ratio is defined as the ratio of volume of containerized cargo per calling to two times of TEU capacity of calling ships. Furthermore, based on the calculation results, a rough standard about load/unload to ship capacity ratio are considered.
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