物流費用を考慮した海上-航空国際貨物輸送モード選択モデル試案

報告論文

公開日:2010年1月25日

キーワード 国際貨物流動,輸送モード選択モデル,物流費用
著者 博(工)東芝物流(株)経営企画部 主任
坪井竹彦
工博 東京海洋大学流通情報工学科教授
兵藤哲朗
東芝物流(株)物流技術部 グループ長
脇田哲也
概要 近年,2008年秋の経済危機以前より,わが国の国際航空貨物は減少傾向を示している.本研究では,その要因を貿易統計から把握し,航空と競合関係にある海上輸送との分担関係を説明し得る,輸送モード選択モデルを提案する.具体的には,貿易統計から,最近の航空貨物減少の主要因の1つとして考えられる輸出入貨物の落ち込みが大きいことが確認された.また,輸送モード選択モデルでは,物流総費用を考慮し,輸送日数や輸送費用に加え,商品価格下落率や在庫費用も含んだ新たなモデルを検討した.主要都市間の輸送サービスレベルや,例として扱った電機製品の商品価格,および価格下落率などを用いたモデル感度分析から,本モデルの妥当性が検証された.
掲載記事PDF 冊子版:47号
J-stage掲載記事

English

Title International Marine/Air Cargo Modal Split Model Considering Logistics Cost
Keywords International Cargo Flow, Modal Split Model, Logistics Cost
Authors TSUBOI, Takehiko
HYODO, Tetsuro
WAKITA, Tetsuya
Abstract The total volume of international air cargo from/to Japan has been decreasing after 2004. The purposes of this paper are to investigate the characteristics of recent air cargo by“Foreign Trade Statistics”and to develop modal split model between marine and air transport. We clarified that one of the decline’s reasons was based on the decreasing import goods. The developed modal split model calibrates logistics cost which involves time, cost, inventory cost and obsolescence cost. We applied the model to several international OD pairs, and it was verified that the model has sufficient applicability.
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